top of page
nimetön nimi

Kansainvälistä poikien päivää vietetään vuosittain toukokuun 16. päivä[i]. Päivä sijoittuu osuvasti koulujen lukuvuoden päättymisen tuntumaan, sillä koulutuksellisen tasa-arvon alamäki on osunut Suomessa kipeimmin juuri poikiin. Jopa joka kahdeksas peruskoulun päättävistä pojista ei osaa kunnolla edes lukea[ii].


Suomessa sukupuolten välinen ero koulutuksessa on OECD-maiden suurimpia – poikien tappioksi[iii]. Ja vuosi vuodelta mennään yhä huonompaan suuntaan.

Juha Sipilän johtaman hallituksen piti pureutua tähän ongelmaan ja tarttua toimeen poikien aseman parantamiseksi[iv], mutta lopputuloksena oli vain korostetun sukupuolineutraali #lukuliike-kampanja sosiaalisessa mediassa[v].


Koulutusjärjestelmää ei muutettu millään tavoin pojille sopivampaan suuntaan. Itse asiassa Sipilän hallituksen keskeisin muutos koulutukseen, korkeakoulujen pääsykokeista luopuminen[vi], tulee hyvin suurella todennäköisyydellä entisestään vähentämään miesopiskelijoiden määrää korkeakouluissa.


Tilanteen korjaamiseksi Miesten tasa-arvo ry esittää konkreettisia ratkaisuja:

  1. Koulutuksen keskeiseksi päätavoitteeksi on nostettava sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Sukupuolten väliset erot koulutukseen osallistumisessa, koulumenestyksessä ja oppimistuloksissa on poistettava kaikilla koulutusasteilla.

  2. Sukupuolisyrjintä kouluarvostelussa, joka tutkitusti kohdistuu Suomessakin juuri poikiin[vii], saadaan kuriin siirtymällä anonyymeihin (sähköisessä ympäristössä helposti toteutettavissa), valtakunnallisiin ja standardoituihin tasokokeisiin. Samalla arvosteluperusteet on yhdenmukaistettava koko maassa.

  3. Palautetaan peruskouluihin numeroarvostelu, jota voidaan tarpeen vaatiessa täydentää sanallisella arvostelulla. Näin oppilaat ja vanhemmat saavat realistisemman kuvan oppilaan osaamisen tasosta riittävän varhaisessa vaiheessa.

  4. Nostetaan koulutuksen vaatimustasoa. Peruskoulun päättötodistuksen saamisen edellytykseksi on asetettava perustaitojen, kuten luku- ja kirjoitustaidon, hallitseminen. Jos vaadittavaa osaamistasoa ei ole saavutettu lukuvuodessa, on oppilas jätettävä luokalleen.

  5. Palataan, etenkin peruskoulussa, ensisijaisesti opettajavetoiseen koulunkäyntiin. Lapsilta ei voi vaatia heidän kypsyystasoaan suurempaa vastuunkantokykyä, eikä vastuuta oppimistuloksista voi myöskään ulkoistaa täysin vanhemmille.

  6. Keskitytään peruskoulussa perustaitojen opettamiseen. Suomalaisten lasten on tärkeämpää osata matematiikkaa paljon nykyistä paremmin, kuin kuunnella politisoituneita luentoja ajankohtaisista, ja ennen muuta aikuisia kiinnostavista, aiheista. Jos perustaitojen opetusta voidaan joissain tilanteissa konkretisoida ja syventää vaikkapa ympäristöön tai talouteen liittyvien esimerkkien kautta, se on tietenkin positiivista.

  7. Rytmitetään koulupäivää riittävän säännöllisin välitunnein, joita vietetään ympäri vuoden ulkoillen ja liikkuen. Raitis ilma ja fyysinen aktiivisuus auttavat oppilaita, ja etenkin poikia, keskittymään varsinaisilla oppitunneilla opetukseen.

  8. Palautetaan kouluihin työrauha ja opettajille auktoriteettiasema. Esimerkiksi omien matkapuhelinten käyttö on sallittua tunneilla vain, jos niitä käytetään osana opetusta ja opettajan johdolla. Opettajalle on annettava oikeus takavarikoida luvatta käytetty puhelin oppitunnin ajaksi.

  9. Ryhdytään määrätietoisiin toimiin miesopettajien määrän lisäämiseksi. Miehiä on houkuteltava kampanjoiden opettajakoulutukseen ja opettajakoulutuksen valintaperusteita on uudistettava miesopiskelijoiden määrän lisäämiseksi esim. antamalla lisäpisteitä asevelvollisuuden suorittamisesta.

  10. Sukupuolten väliset biologiset erot, kuten poikien keskimäärin hitaampi kypsyminen ja myöhäisempi murrosikä, on otettava huomioon koulutuksessa.

  11. Kannustetaan kaikkia koululaisia ja opiskelijoita tekemään juuri heidän oman mielensä ja omien vahvuuksiensa mukaisia valintoja koulutuksessa. Ei painosteta, saati pakoteta, ketään ylhäältä annettuihin ala- tai uravalintoihin.

  12. Erityisopetusta tarvitseville oppilaille annettavaa tukea opetuksessa on vahvistettava. Samalla yleisopetuksessa olevien oppilaiden mahdollinen tuen tarve on otettava huomioon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei ryhmäkoko saa kasvaa liian suureksi ja sitä, että erityistä tukea tarvitsevat ohjataan erityisluokille.

Hyvää poikien päivää!

 
nimetön nimi
  1. Nykymuotoinen, vain miehiä koskeva, asevelvollisuus on korvattava tasa-arvoisella maanpuolustuksella. Palvelusta suorittavia miehiä ja naisia on kohdeltava tasa-arvoisesti.

  2. Alaikäisille kulttuurisista tai uskonnollisista syistä tehtävät ympärileikkaukset on kriminalisoitava.

  3. Julkisen talouden sukupuolivaikutuksista on teetettävä kokonaisvaltainen ja puolueeton selvitys.[i]

  4. Miesjärjestöille on taattava valtion budjetista tasa-arvoinen rahoitus naisjärjestöjen kanssa.[ii]

  5. Tasa-arvolaki ja rikoslaki on muutettava täysin sukupuolineutraaleiksi.

  6. Sukupuolierot oppimistuloksissa, koulumenestyksessä ja koulutukseen osallistumisessa on poistettava kaikilla koulutuksen tasoilla. Poikien ja miesten koulu- sekä opiskelumenestyksen parantamiseksi on koko koulutusjärjestelmää varhaiskasvatuksesta korkeakoulukseen muutettava määrätietoisesti pojille ja miehille sopivampaan suuntaan.

  7. Viranomaisten on aktiivisesti kampanjoitava kaikkea väkivaltaa vastaan väkivallantekijän tai uhrin sukupuolesta riippumatta. Jokaisen henki ja terveys on yhtä arvokas, joten jokaisen turvallisuus on taattava yhtäläisesti. Tasa-arvon edistäminen ei voi olla nollasummapeliä.

  8. Lapsen oikeus molempiin vanhempiinsa on turvattava myös vanhempien erotessa. Erotilanteessa vuoroasumisesta on tehtävä lähtökohta, ja jaottelusta etä- ja lähivanhempiin on luovuttava. Kun vuoroasuminen toteutuu, on vanhempia tuettava tasa-arvoisesti. Esimerkiksi lapsilisät on jaettava tasan, eikä elatusmaksuja enää tarvita. Vieraannuttaminen on kriminalisoitava.

  9. Isyyshuijauksista on tehtävä loppu teettämällä isyyden varmistamiseksi aina automaattisesti DNA-testi. Isien osuutta vanhempainvapaista on kasvatettava, mutta myös perheiden omille valinnoille vanhempainvapaiden käytössä on jätettävä tilaa, ja näitä valintoja on kunnioitettava.

  10. Rikoslaissa raiskaus on yksinkertaisesti määriteltävä toisen pakottamiseksi sukupuoliyhteyteen vasten toisen tahtoa. Syyttömyysolettamasta on pidettävä ehdottomasti kiinni ja perättömiin rikosilmoituksiin on puututtava ankarasti.

  11. Sukupuolen vaikutuksesta rikostuomioihin on teetettävä tutkimus.

  12. Ennaltaehkäisevä terveydenhuolto (kuten HPV-rokote ja syöpäseulonnat) on järjestettävä myös pojille ja miehille.

  13. Tavoitteeksi on otettava se, että miehet saavuttavat naisten tason kaikilla hyvinvointimittareilla vuoteen 2050 mennessä.

  14. Palkkatasa-arvon on toteuduttava samapalkkaisuuden periaatetta kunnioittaen ja todellisuudessa tehdyt työtunnit huomioiden. Nämä tosiasiat on huomioitava myös tilastoinnissa.

  15. Sukupuolten välisen tasa-arvon edistymisen arvioinnissa on siirryttävä käyttämään BIGI-tasa-arvo-indeksiä[iii], joka ottaa muita tasa-arvovertailuja paremmin huomioon miesten oikeudet ja tasa-arvo-ongelmat.

  16. Politisoituneen ja pseudotieteellisen sukupuolentutkimuksen rahoittaminen julkisilla varoilla on lopetettava.

  17. Jos sukupuolikiintiöitä ja ns. positiivista erityiskohtelua käytetään tasa-arvotyössä, niitä on sovellettava myös niillä sektoreilla, joilla miehet ovat aliedustettuja ja heikommassa asemassa. Kiintiöiden ja positiivisen erityiskohtelun on hyödytettävä tasapuolisesti molempia sukupuolia.

  18. Tasa-arvoasian neuvottelukunnan (TANE) rakenne on uudistettava niin, ettei miesten asioita enää delegoida alemman tason jaostolle, vaan neuvottelukunnan on arvioitava automaattisesti kaikkia asioita myös miesnäkökulmasta. Molempien sukupuolten ja miesasiajärjestöjen on oltava tasa-arvoisesti edustettuina kaikissa tasa-arvoelimissä.

  19. Miesten asiaa ajamaan on saatava erillinen miesasiavaltuutettu.

  20. Suomen on huolehdittava miesnäkökulman tasa-arvoisesta huomioimisesta pohjoismaisessa yhteistyössä, EU:ssa ja YK:ssa. Miesten oikeuksien edistämiseksi on solmittava kansainvälinen miesten oikeuksien sopimus.

 
nimetön nimi

Suomessa on viime syksystä saakka puhuttu Ruotsin mallin mukaisesti sukupuolitietoisesta budjetoinnista. Tällä tarkoitetaan sitä, että valtion ja kuntien talousarvioihin liittyvien uusien esitysten, kuten menolisäysten tai -leikkausten, sukupuolivaikutukset tulisi arvioida ennakkoon. Sukupuolinäkökulma pitäisi lisäksi integroida talousarvion valmistelun kaikkiin vaiheisiin valmistelusta seurantaan. Tavoitteena pitäisi olla tulojen uudelleenjärjestäminen sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi.[i]

Tämän ajatusmaailman mukaisesti toteutettiin ”Tasa-arvoa talousarvioon” – selvitys, joka julkaistiin syyskuussa. Selvityksen mukaan miehet olisivat hyötyneet vuosina 2016 – 2018 tapahtuneista verotuksen ja sosiaalimenojen muutoksista selvästi enemmän kuin naiset. [ii] Selvityksessä suositeltiin, että Suomessa pitäisi jatkossa ryhtyä soveltamaan sukupuolitietoista budjetointia laajemmin.

Talouden sukupuolivaikutukset on huomioitava kokonaisuudessaan

Sukupuolitietoisessa budjetoinnissa on kuitenkin merkittävä ongelma. Siinä tarkastellaan vain uusien esitysten vaikutuksia. Olemassa olevat rakenteet vain otetaan annettuina. Toisin sanoen se perustuu olettamukselle siitä, että julkinen talous olisi lähtökohtaisesti kustannusvaikutuksiltaan sukupuolineutraali. Tätä perusolettamusta ei kuitenkaan ole osoitettu toteen. Jos se on virheellinen, on koko sille rakentuva analyysi väistämättä virheellinen.

Miesten tasa-arvo ry esittää, että seuraavalla hallituskaudella teetetään perusteellinen ja puolueeton selvitys julkisen talouden sukupuolivaikutuksista kokonaisuudessaan. On otettava huomioon julkisen sektorin palkat (kuntapuolella työntekijöistä 80 % on naisia)[iii] , ketkä ovat erilaisten etuuksien saajia (eläkkeensaajista naisia on 55,6 %, kotihoidon tuen saajista 91, 5 %, lapsilisien saajista 94,1 % jne.[iv]), ketkä käyttävät erilaisia julkisia palveluja, kuten terveyspalveluita (vuonna 2002 naisten terveydenhuoltoon käytettiin 46 % enemmän kuin miesten[v]), ja ketkä maksavat julkisen talouden ylläpidon erilaisina veroina ja maksuina[vi]. Unohtaa ei liioin sovi vain miehiä koskevan asevelvollisuuden kustannusvaikutuksia[vii]. Suomessa asevelvolliset hoitavat pakkotyönä maan puolustamisen. Useimmissa muissa maissa tämä tehtävä on uskottu ammattilaisten käsiin. Jos lähtötilanne ei ole kustannusvaikutuksiltaan miehille ja naisille tasa-arvoinen, on luonnollisesti ryhdyttävä korjaaviin toimenpiteisiin tilanteen tasapainottamiseksi.

Kun sukupuolitietoisessa budjetoinnissa keskitytään vain muutosten sukupuolivaikutuksiin, lähtötilannetta kriittisesti analysoimatta, ajaudutaan helposti virheellisiin päätelmiin. Jos julkiselle sektorille esimerkiksi rekrytoidaan lisää poliiseja tai sotilaita[viii], voi rekrytointipäätös vaikuttaa sukupuolivaikutuksiltaan miehiä suosivalta, sillä todennäköisintä on, että näihin tehtäviin hakeutuu ja palkataan enemmän miehiä kuin naisia. Julkisen talouden kokonaisuuden kannalta vaikutus on kuitenkin toinen. Se vain hieman tasapainottaa julkisen sektorin merkittävää naisvaltaisuutta. Samalla tavalla vaikkapa kotihoidon tuen leikkaus saattaisi näyttää muutoksena epätasa-arvoa lisäävältä, kohdistuisihan se väistämättä enemmän naisiin kuin miehiin. Kokonaisuuden kannalta leikkaus voisi kuitenkin olla sukupuolivaikutuksiltaan tasa-arvoa lisäävä, jos naisten ja miesten asema julkisen talouden etuudensaajina sen myötä tasoittuisi.

Ruotsissa sukupuolitietoista budjetointia on käytetty jo jonkin aikaa. Käytännön seurauksena miesten yleisimmän syövä, eturauhassyövän, hoito on huomattavasti huonommalla tolalla kuin Suomessa. Varakkaimmat hakeutuvatkin Suomeen hoitoihin, joita kotimaassa ei ole tarjolla[ix]. Halutaanko Suomeen sama tilanne?

Miesten tasa-arvo ry haluaa, että Suomesta kehitetään aiempaa tasa-arvoisempi maa kaikille. Siis myös miehille. Jotta Ruotsin virheet ja sukupuolitietoiseen budjetointiin liittyvät vääristymät voitaisiin Suomessa välttää, tarvitaan enemmän tietoa siitä, millaisia julkisen talouden sukupuolivaikutukset kokonaisuutena ovat. Siksi seuraavan hallituksen on teetätettävä asiasta perusteellinen ja puolueeton selvitys. Sen tuottamien tietojen pohjalta voidaan aidosti rakentaa tasa-arvoisempaa maata ihan kaikille. Lähtökohtana ei voi olla ”saavutettujen etujen” puolustaminen.

 

Julkilausumat

1/12
bottom of page