top of page
nimetön nimi

Kutsu

Tervetuloa Miesten tasa-arvo ry:n sääntömääräiseen vuosikokoukseen huomenna tiistaina 27.5.2014 kello 17.00 alkaen.

Kokous järjestetään Helsingissä. Kokouspaikka: Wanhan Kellari, Mannerheimintie 3.

Käsiteltävinä ovat sääntömääräiset asiat sekä yhdistyksen tulevaisuuden suunnitelmat.

Ystävällisin terveisin,

Miesten tasa-arvo ry:n hallitus

nimetön nimi

1) EU:n on ryhdyttävä toimiin, jotta YK:ssa laadittaisiin kansainvälisesti velvoittava miesten oikeuksien sopimus. Sopimusta tarvitaan, jotta miesten ihmisoikeudet tulisivat viimein tasa-arvoisesti tunnustetuiksi ja turvatuiksi kaikkialla EU:ssa ja YK:ssa ja jotta miesten kaikkinainen syrjintä kiellettäisiin.

2) EU:n on varmistettava, että jäsenvaltiot kunnioittavat lapsen oikeuksia. EU:n on ryhdyttävä toimiin niitä jäsenvaltioita vastaan, jotka eivät kunnioita lapsen oikeuksia, kuten lapsen oikeutta vanhempiinsa.

3) EU:n on kiellettävä miehiin kohdistuva lainsäädännöllinen sukupuolisyrjintä (esimerkiksi vain miehiä koskeva asevelvollisuus) kaikissa muodoissaan. Jäsenvaltioilta on vaadittava kattava selvitys ja varmuus siitä, etteivät miehet tule koskaan sukupuolensa vuoksi syrjityiksi viranomaistoiminnassa tai tuomioistuimissa.

4) EU:n tasa-arvoelimissä on vahvistettava miesasiaosaamista ja miesedustusta. EU:n tasa-arvoinstituutin on käytettävä puolet resursseistaan miesten tasa-arvo-ongelmien kartoittamiseen ja miesten oikeuksien edistämiseen. Jäsenmaita on kannustettava miestutkimuksen lisäämiseen. Miesasiajärjestöjen asiantuntemus on otettava hyötykäyttöön EU-tasolla.

5) EU-parlamentin on tuettava sananvapautta ja demokratiaa sekä kansalaisaktivismia. Suunnitelmista kieltää antifeministinen puhe on irtisanouduttava jyrkästi.

6) EU:n tasa-arvobarometriä on uudistettava siten, että se mittaa myös miesten oikeuksien ja hyvinvoinnin toteuttamista sekä miesten tasa-arvo-ongelmien ratkaisemista. EU:ssa tasa-arvon toteutumista on aina arvioitava sekä mies- että naisnäkökulmasta. Sukupuolivaikutusten arviointia on vahvistettava EU-lainsäädännön valmistelussa ja se on toteutettava tasapuolisesti.

7) EU:n on tuomittava kaikenlainen väkivalta, myös miehiin kohdistuva. EU:n on ryhdyttävä aktiivisiin toimiin miehiin kohdistuvan väkivallan ennaltaehkäisemiseksi. Yksipuoliset, pelkästään naisten kokemuksia mittaavat, tutkimukset on lopetettava.

8) EU:ssa palkkakartoitukset on tehtävä samapalkkaisuuden periaatetta kunnioittaen, eli todellisuudessa tehdyt työtunnit huomioiden.

9) EU:n on taattava se, että osakkeenomistajilla on oikeus vapaasti päättää sitä, kuka tai ketkä heidän omistamaansa yritystä johtavat. Sukupuoli ei saa olla valintakriteeri muussakaan rekrytoinnissa EU:ssa, vaan kaikkia hakijoita on kohdeltava tasa-arvoisesti.

10) EU:ssa on turvattava kansalaisten seksuaalisen itsemääräämisoikeuden toteutuminen ja lisääntymisoikeuksien toteutuminen tasa-arvoisesti.

11) EU:n kilpailukyvyn parantamiseksi ja hyvinvoinnin varmistamiseksi on erityistä huomiota kiinnitettävä siihen, että poikien koulumenestys, oppimistulokset ja koulutukseen osallistuminen nousevat tyttöjen tasolle. Koulutuksen tasa-arvoisuuden edistämiseen on suunnattava varoja EU:n budjetista.

12) EU:n tavoitteena on oltava se, että miehet saavuttavat EU:ssa naisten tason kaikilla hyvinvointia mittaavilla indekseillä vuoteen 2050 mennessä.

nimetön nimi


Miesten tasa-arvo ry kannattaa STM:n miestyöryhmän väliraporttiin sisältyvää esitystä tasa-arvolain tarkoituspykälän muuttamisesta sukupuolineutraaliksi. Jos tavoitteena on Suomessa rakentaa yhteistä tasa-arvopolitiikkaa, on välttämätöntä uudistaa lainsäädäntöä siten, että kaikenlainen sukupuolisyrjintä karsitaan lainsäädännöstä pois. Nykyisessä muodossaan tasa-arvolain tarkoituspykälä on hyvin orwellilainen: kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta naiset ovat tasa-arvoisempia kuin miehet. Tämä ei ole tasa-arvoa edistävä viesti, vaan viesti siitä, etteivät miesten oikeudet ja tasa-arvo-ongelmat olisi yhtä tärkeitä kuin naisten. Miehiä ei tällaisella viestillä tasa-arvotyön pariin houkutella.

Tarkoituspykälän nykymuotoilu ei ole ongelmallinen ainoastaan symbolisista syistä, vaan myös siitä seuraavien käytännön ongelmien vuoksi. Tarkoituspykälää on nimittäin käytetty oikeutuksena sille, ettei viranomaisten tarvitsisi puuttua miehiin kohdistuvaan sukupuolisyrjintään[1]. Näin ollen nykyinen tarkoituspykälä on tasa-arvoa vähentävä ja syrjintää lisäävä.

Tarkoituspykälän muuttaminen työryhmän väliraportin mukaisesti ei millään muotoa estäisi työelämän tasa-arvoisuuden lisäämistä ja naisten aseman parantamista työelämässä. Tasa-arvolain työelämää koskevat säännökset jäisivät ennalleen. Tarkoituspykälän muuttaminen mahdollistaisi myös miesten työelämässä kohtaamien tasa-arvo-ongelmien, kuten suuremman työttömyyden ja toisaalta pidempien työviikkojen, huomioimisen. Tarkoituspykälän muuttamisesta ei siis aiheutuisi haittaa, mutta siitä olisi paljon hyötyä.

Erityisen hyödyllistä olisi se, että tasa-arvopykälän muuttaminen ilmentäisi selvää pyrkimystä tehdä sukupuolten välisestä tasa-arvosta miesten ja naisten yhteinen asia.  Tämä edellyttää sitä, että tasa-arvopolitiikalla aktiivisesti pyritään parantamaan myös miesten asemaa.


 

[1]http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/66744/Pasi_Malmi_v%C3%A4it%C3%B6skirja.pdf?sequence=1

Julkilausumat

1/12
bottom of page