Miesten tasa-arvo ry

MTA:n lausunto hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2024-27-luonnoksesta

Päivitetty: 6 päivää sitten

1. Johdanto

Esityksessä kerrotaan, että ”Sukupuolten tasa-arvolla tarkoitetaan sukupuolten yhtäläisiä oikeuksia ja mahdollisuuksia yhteiskunnassa ja työelämässä. Tasa-arvo on yhdenvertaista kohtelua ja yhtäläisten edellytysten luomista kaikille sukupuolesta riippumatta”. Kuitenkin esityksessä naiset ja tytöt ja heidän kokemansa ongelmat ja heille kuuluvat oikeudet mainitaan erikseen lähes joka kappaleessa, mutta miesten ja poikien kohdalla eritelty tarkastelu on peräti pintapuolista, vähäistä ja ylimalkaista. Miesten siviilipalvelus- tai asevelvollisuuksia ei mainita tasa-arvon näkökulmasta lainkaan, vaikka ne ovat Suomen ainoat sukupuolitetut velvollisuudet –  jollaisia ei saisi esityksen mukaan olla edes olemassa!

Tasa-arvolain (Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 609/1986) tarkoituksena on estää sukupuoleen perustuva syrjintä ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä tässä tarkoituksessa parantaa naisten asemaa erityisesti työelämässä. Vain naisten aseman parantaminen on tasa-arvon vastaista eikä nykyisessä yhteiskunnassa toisen sukupuolen erityiskohtelulle pidä olla sijaa – kaikkein vähiten  tasa-arvolain tarkoituksessa.

Esityksen valmistelussa on ollut vahvasti mukana edustajia naisjärjestöistä. Naisjärjestöjen edunvalvonnan kädenjälki näkyy vahvana. Valtion naisjärjestöille myöntämä rahoitusresurssi (laki eräiden naisjärjestöjen valtionavusta) sekä naisten poliittiseen toimintaan korvamerkitty poliittisen toiminnan tuki (5% puoluetuesta) vääristävät sukupuolten tasa-arvon tasapuolista käsittelyä julkisuudessa. Mainitut tukimuodot olisikin lakkautettava tasa-arvon vastaisina. Toinen vaihtoehto on antaa miehille vastaavat tuet.

2. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen koulutuksessa

Miesten tasa-arvo ry (MTA) pitää positiivisena sitä, että ”Poikiin ja miehiin kohdistuviin tasa-arvo-ongelmiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota erityisesti nuorten miesten syrjäytymisen ehkäisemiseksi”. Tosin entistä enemmän ei paljoa tarkoita, koska tähän mennessä mitään huomiointia ei ole ollut olemassakaan.

Huomion kiinnittäminen haasteisiin ilman näiden haasteiden määrittämistä ei kuitenkaan riitä. Pelkkä maininta huomion kiinnittämisestä kertoo lähinnä siitä, että miesten ja poikien haasteita ei tunneta. Ja kuinka tunnettaisikaan, kun miesten ja poikien haasteiden tunnistamista on vältelty tasa-arvoviranomaisten ja poliittisten päättäjien keskuudessa. Tasa-arvon näkökulmasta onkin kysyttavä, miksi naisten ja tyttöjenkin kohdalla ei tyydytä vain toteamaan, että heidän ongelmiinsa kiinnitetään entistä enemmän huomiota?

Naiset ovat olleet Suomessa miehiä koulutetumpia jo vuosikaudet, samalla poikien koulumenestys on ollut vapaassa pudotuksessa. Yhteiskunnan ja politiikan käytänteet suosivat tyttöjä ja naisia samalla kun poikien ja miesten haasteilta suljetaan silmät. Esimerkiksi tästä käy loistavasti vaikkapa poliitikkojen ja median erilainen suhtautuminen poikien päivään ja tyttöjen päivään. Poikien päivää (16.5.) ei vietetä eikä huomioida, mutta tyttöjen päivänä ministerit, johtajat ja päätoimittajat kutsuvat tyttöjä tuuraamaan itseään. Tämä siis aikana, jolloin pojat alisuoriutuvat koulussa, ovat syrjäytymisvaarassa ja joutuvat uhraamaan vuoden elämästään koulun jälkeen kesken opintojensa maanpuolustuksen opiskelulle ja harjoittelulle, toisin kuin tytöt.

Sukupuolten sijoittuminen eri aloille ei ole tasa-arvo-ongelma niin kauan, kun se tapahtuu vapaaehtoisesti henkilön oman valinnan kautta. Tavoiteltavaa tasa-arvoa on mahdollisuuksien tasa-arvo, ei lopputulosten tasa-arvo. Jos stereotypiat eivät ole ongelma yhteiskunnalle vain miehiä koskevassa ase- tai siviilipalvelusvelvollisuudessa, ne eivät voi olla ongelma myöskään koulutusvalinnoissa tai työmarkkinoilla.

Yhteiskunta on kuitenkin sallinut ja sallii opiskelijavalinnoissa lisäetuuksien kohdistamisia naishakijoille, mutta ei mieshakijoille. Poliisi-AMK:ssa ja Raja- ja merivartiokoulussa naisten hyväksymisraja fyysisissä kokeissa on alempi kuin miehillä. Lisäksi Raja- ja merivartiokoulussa saa yhden lisäpisteen naissukupuolesta. Tämä piste annetaan siksi, että naishakijoita on paljon miehiä vähemmän, koska pääasiallinen polku koulutukseen vie miehille pakollisen varusmiespalveluksen kautta. Toisin sanoen miesten sorto rajakoulun pääsykokeissa oikeutetaan miesten sorrolla varusmiespalveluksen velvoittavuudessa.

Miesten suosiminen liikuntapedagogiikan aineenopettajien opiskelijavalinnoissa sen sijaan kiellettiin vuonna 2021 yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätöksellä. Sukupuoli ei saanut vaikuttaa opiskelijapaikan saamiseen, vaikka miehiä ei saatu tarpeellista määrää liikunnan ja terveystiedon opettajiksi (pojille).

Toimenpiteet:

1. Sukupuoli otetaan huomioon perusopetuksen oppimistulosten vahvistamistyössä ja OKM:n perustaman työryhmän toiminnassa. Kiinnitetään huomiota erityisesti niihin oppilaisiin, joiden oppimistulokset ovat keskimääräistä heikompia. Pojat ovat yliedustettuina tässä joukossa. (OKM) Tämä ja erityisesti poikien koulumenestyksen nostaminen on kannatettavaa

2. Vähennetään koulutus- ja työelämäsegregaatiota ottamalla huomioon moniperustaisen syrjinnän näkökulma mm. oppilaanohjauksessa. (OKM) Jos segregaatiota aiotaan vähentää koulutuksessa ja työelämässä, on segregaation purku ulotettava myös varusmies- ja siviilipalvelukseen ja niiden velvoittavuuteen

3. Suunnitellaan ja toteutetaan koko koulutusjärjestelmän kattava kehittämisohjelma, jonka tavoitteena on tukea ja seurata yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmien laatimista ja vaikuttavuutta. (OKM). Jos tällä pyritään todelliseen sukupuolten tasa-arvoon niin, että myös miehet ja pojat tulevat huomioonotetuiksi, ohjelma on kannatettava.

Ehdotamme lisätoimenpiteitä:

+Joko kielletään kaikki sukupuoleen perustuvat erioikeudet segregaation vastaisessa toiminnassa ja koulutuksessa tai sallitaan ne ja edellytetään niitä sekä mies- että naisvaltaisissa koulutukseen ja työelämään liittyvissä valintatilanteissa tasapuolisesti. (OKM, OM)

3. Tasa-arvon vahvistaminen työelämässä ja työn ja perheen yhteensovittamisen tukeminen

Vuoroasuvien lasten vanhempien tasaveroisen aseman turvaaminen, lasten tapaamisten myötävaikutusvelvollisuus sekä vieraannuttamisen ehkäisytoimet ovat tervetulleita uudistuksia.

Esityksen mukaan palkkaero on sukupuolten tasa-arvo-ongelma. Markkinataloudessa palkat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan. Koska Suomessa jokainen voi sukupuolesta riippumatta pyrkiä mihin tahansa ammattiin mille tahansa alalle ja koska sukupuolen perusteella ei saa henkilöä työnhaussa syrjiä, palkkaero ei ole tasa-arvo-ongelma.

Sen lisäksi, että samapalkkaisuusperiaate on tarpeeton ja jopa haitallinen, tasa-arvoisen laskentatavan löytäminen on ilmeisen haastavaa, ellei mahdotonta. Suomessa mm. valtionavulla toimivat naisjärjestöt ja tasa-arvoviranomaiset kertovat naisten euron olevan 84 senttiä, mutta ne eivät kerro esimerkiksi sitä, että laskelmissa ei ole huomioitu miesten nollapalkkaista asevelvollisuustyötä, työn tuottavuuseroa eikä sitä, että nainen saa työhön ja palkkaukseen liittyvää eläkettä 111000 euroa vielä sen jälkeen, kun mies kuolee (tämä on laskettu miesten ja naisten elinajanodotteilla ja keskieläkkeillä). Lisäksi tuon eläkkeen rahoittavat pääosin miehet.

Toimenpiteet:

4. Selvitetään työnantajille aiheutuvien vanhemmuuden kustannusten jakautumista, korvaamista ja tasaamista Suomen verrokkimaissa. (STM). Tämä on kannatettavaa

5. Toteutetaan vuosina 2024–2027 kolmikantainen samapalkkaisuusohjelma, jonka tavoite on kaventaa edelleen sukupuolten välistä palkkaeroa. (STM) Samapalkkaisuudessa on huomioitava  myös eläkevakuutusmaksujen kohdentaminen sukupuolille elinajanodotteiden mukaisesti ja miesten asevelvollisuuteen kuluvat työtunnit

6. Hallitus edistää palkka-avoimuutta EU-direktiivin minimisäännösten mukaisesti. (STM) Palkka-avoimuus ei kuulu markkinatalouden pelikirjaan

7. Seurataan kotoutumislain uudistusten sukupuolivaikutuksia erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien naisten ja miesten osalta. (TEM) Ei kommenttia

8. Tuetaan kuntia ja hyvinvointialueita edistämään sukupuolten tasa-arvoa kotoutumislain kokonaisuudistuksen toimeenpanossa. (TEM, KEHA) Ei kommenttia

9. Anonyymiä rekrytointia edistetään valtiolla. (VM) Ei kommenttia

10. Tehostetaan raskaus- ja perhevapaasyrjinnän ehkäisyä. Perustetaan kolmikantainen ryhmä etsimään tehostamiskeinoja ja teetetään oikeudellinen selvitys. (STM) Ei kommenttia

4. Sukupuolten tasapuolisen osallisuuden ja edustuksen lisääminen

On hyvä, että poikiin ja miehiin kohdistuviin tasa-arvo-ongelmiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota. On kuitenkin erikoista, että räikein suomalaisen yhteiskunnan tasa-arvo-ongelma, vain miehiä koskeva ase- ja siviilipalvelusvelvollisuus, loistaa kuitenkin tässäkin esityksessä poissaolollaan.

Nykyisin miehiä ja naisia on eduskunnassa sekä kaupunkien ja kuntien poliittisissa elimissä varsin tasaisesti – aluevaltuustoissa on jopa naisenemmistö. Silti valtion budjetissa puoluetuesta ohjataan 5% (n.1,8 miljoonaa euroa) naisten poliittisen toiminnan tukemiseen. Miesten poliittisen toiminnan tukemiseen ei rahaa myönnetä.

Esityksessä UN Womenin (”YK Naiset”) kutsuminen YK:n tasa-arvojärjestöksi on ongelma. UN Women on tosiasiallisesti naisasiajärjestö ja sen agenda on sen mukainen - vain naisilla on sille merkitystä. Näinollen tämän esityksen perustaminen UN Womenin kertomuksille vie siltä uskottavuutta.

Esityksessä valikoidusti  kerrotaan, että yritysten johtamisessa sukupuolten yhtä suuret osuudet lisäävät menestystekijöitä. Siihen nähden on outoa, että maanpuolustuksen kohdalla tällaista etua ei nähdä.

MTA katsoo, että sukupuolikiintiöiden määrääminen listayhtiöiden johtotehtäviin ei ole hyväksyttävää, ellei sukupuolia tasata myös ase- ja siviilipalvelusvelvollisuudessa.

Toimenpiteet:

11. Selvitetään seksuaalisen häirinnän torjumisen hyviä käytäntöjä yhdessä kansalaisjärjestöjen kanssa. Luodaan verkosto, jonka tavoitteena on vahvistaa seksuaalisen häirinnän vastaisia toimia yhteiskunnassa. (STM) Ei kommenttia

12. Vakinaistetaan ja laajennetaan Et ole yksin –toiminta. (OKM) Ei kommenttia

13. Käynnistetään etsivän kulttuurisen nuorisotyön kokonaisuus, jossa hyödynnetään Harrastuksen Suomen mallia ja olemassa olevia lähetetoimintoja. Tavoitteena on purkaa taideharrastusten segregaatiota, (ml sukupuolisegregaatio) aktiivisella ohjauksella. Kohdennus poikien ja nuorten miesten harrastustoimintaan. (OKM) Ei kommenttia

14. Uudistetaan taiteen perusopetuksen lainsäädäntöä saavutettavuus ja sukupuolinäkökulma huomioiden. (OKM) Ei kommenttia

15. Sukupuolten tasa-arvoa liikunnassa ja urheilussa edistetään edellyttämällä liikuntaa edistäviltä järjestöiltä ajantasaisia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia, joihin sisältyy toimenpiteiden toteutumisen seuranta. (OKM) Ei tarpeellista. Yksilöiden liikunnan harrastamiseen liittyvät valinnat heijastuvat järjestöihin, eikä tasa-arvoa ole se, että järjestöissä on sama määrä miehiä ja naisia

16. Selvitetään miehiin ja poikiin kohdistuvia tasa-arvo-ongelmia ja niiden yhteyttä nuorten miesten syrjäytymiseen. Ryhdytään tarvittaviin toimen piteisiin. (STM) Nämä ongelmat olisi pitänyt selvittää jo aikaa sitten, yhdessä naisten tasa-arvo-ongelmien selvittelyn kanssa. On selvää, että todellisia toimenpiteitä tarvitaan

17. Valtio-omisteiset yhtiöt pyrkivät monimuotoisuuteen mm. hallituskokoonpanoissa sekä kasvattamaan naisten osuuksia valtio-omisteisten yhtiöiden johdossa. (VNK) Monimuotoisuuden hyödyistä tehtyjen tutkimusten tulokset ovat nimenomaan sukupuolten moninaisuuden osalta ristiriitaisia. Mielestämme sukupuolen ei pidä koskaan mennä osaamisen ja kykyjen edelle rekrytoinneissa.

18. Toteutetaan pörssiyhtiöiden hallintoelinten jäsenten sukupuolijakauman tasapainottamisesta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2022/2381 täytäntöönpano. EU direktiiviin perustuvassa hallituksen esityksessä tavoitteeksi ehdotetaan, että kaikissa soveltamisalaan kuuluvien pörssiyhtiöiden hallituksissa olisi vähintään 40 prosenttia aliedustettua sukupuolta viimeistään 30.6.2026 (OM) Tämä ei lisää tasa-arvoa eikä ainakaan lisää osaamista

Ehdotamme lisätoimenpiteitä:

+Naisten poliittisen toiminnan tuki (5% puoluetuesta) lakkautetaan perusteettomana ja tasa-arvon vastaisena

5. Naisiin kohdistuva, lähisuhde- sekä muu väkivalta

Kummeksumme sitä, että naisiin kohdistuva väkivalta on esityksessä nostettuna erillisenä aiheena, mutta miehiin kohdistuvaa väkivaltaa ei edes mainita, vaikka miesten osuus henkirikosten uhreista on ollut noin 70 % vuosikaudet. Rakenteellista syrjintää esitykseen on löydetty muun muassa saamelaisten ja seksuaalivähemmistöjen kohdalla, mutta näitä syrjiviä rakenteita MTA ei ole etsinnöistään huolimatta löytänyt. Ainoa löytynyt yhteiskunnan syrjivä rakenne on vain miehiä sukupuolen perusteella koskeva ase- tai siviilipalvelus.

On hyvä, että pakottavan kontrollin kriminalisointi selvitetään. Sukuelinten silpomisen kriminalisointi on kannatettavaa, mutta tässä näkyy jälleen suomalaisen sukupuolten tasa-arvon valikoivuus ja naiskeskeisyys; vaikka tyttöjen ja naisten silpominen on jo nykyisellään kriminalisoitu, sitä kriminalisoidaan nyt lisää, sisällyttäen kriminalisointiin jopa pistäminen. Poikien  ympärileikkaaminen sen sijaan saa jatkua, vaikka siinä on kyse paljon enemmästä kuin pistämisestä ja siihen sisältyy merkittäviä riskejä.

Naisiin kohdistuvaa väkivaltaa kuvataan kiistanalaisesta sukupuolentutkimuksesta (entiseltä nimeltään naistutkimus) tutuilla sanakäänteillä. Sukupuolentutkimus on ennemminkin naisasia-aktivismia kuin tiedettä, eikä sillä ole annettavaa tasa-arvotyöhön.

Mainittu Istanbulin sopimus on ongelmallinen tasa-arvon näkökulmasta, onhan sen tarkoitus ennalta ehkäistä vain naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Sopimus ei täytä tasa-arvon vaatimuksia ja sitä pitäisi aktiivisesti pyrkiä muuttamaan tasa-arvoisemmaksi ja huomioimaan myös miehiin kohdistuva väkivalta.

Naisten syrjinnän poistamista käsittelevä komitea (CEDAW)26 on esityksessä mainittu, mutta tasa-arvo-ongelmaksi siinä ei nähdä sitä, että vastaavaa elintä miehille ei ole olemassakaan!

Rikoslaki uudistettiin viime vaalikaudella. Uudistuksen myötä henkilö syyllistyy raiskaukseen myös silloin, kun toinen osapuoli ei ole antanut suostumusta seksiin. Suostumuksen antamisen tai keskenkaiken sen perumisen todentaminen jälkikäteen on usein mahdotonta. Suostumuspykälällä ei voida toteennäyttää sitä, oliko henkilö vai eikö ollut vapaaehtoisesti mukana. Rikoslain uudistusta ei ole pidetty kovin onnistuneena ja sen uudelleenarviointi olisi paikallaan.

Poliisin mukaan perättömiä raiskausrikosilmoituksia on ollut vuosittain noin kymmenen prosenttia kaikista raiskausrikosilmoituksista. Määrä on liian suuri siihen nähden, kuinka vakavia seurauksia perättömänkin raiskausrikosilmoituksen kohteeksi joutuneelle koituu. Perättömien raiskausrikosilmoitusten rangaistuksia olisikin kiristettävä tuntuvasti.

Tilastot ovat antaneet viitteitä siitä, että sukupuoli vaikuttaa Suomessa rikoksista annettavien rangaistusten kovuuteen. Esimerkiksi tapoissa ero vapausrangaistuksen pituudessa näyttää olevan peräti yhden vuoden pituinen . Erojen syistä on syytä käynnistää selvitys.

Toimenpiteet:

19. Tyttöjen ja naisten sukuelinten silpominen kriminalisoidaan rikoslaissa nykyistä selkeämmin ja myös rangaistavuutta selkeytetään lainsäädännössä. Lisäksi alaikäisen tytön vieminen ulkomaille sukupuolielinten sil pomista varten kriminalisoidaan. (OM) Sukuelinten leikkelyä koskevaan lainsäädäntöön tarvitaan tasa-arvoa: poikien ympärileikkaus on sisällytettävä rikoslakiin samalla tavalla tyttöjen sukuelinten silpomisen kanssa

20. Arvioidaan kuntien ja hyvinvointialueiden velvoittavan lainsäädännön tarvetta väkivallan ehkäisyn ja väkivallan vastaisen työn rakenteiden vahvistamisessa (STM) Ei kommenttia

21. Ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkiyttämiseksi rikoslaissa. Lisäksi hallitusohjelman mukaisesti eri toimenpitein autetaan avioliittolakiin perustumattomaan niin sanottuun uskonnolliseen tai kulttuuriseen avioliittoon pakotettuja henkilöitä. (STM, OM) Tämä on kannatettavaa

22. Perhe- ja lähisuhdeväkivallan sovittelusta pääsääntöisesti luovutaan. (STM) Ei kommenttia

23. Lisätään turvakotien perhepaikkoja alueille, joissa palvelua ei ole asukasmäärään ja tarpeeseen nähden riittävästi sekä alueille, joista palvelu puuttuu vielä kokonaan (esim. saamelaisten kotiseutualue). THL:n arvion mukaan Suomessa pitäisi olla vähintään 262 turvakotien perhepaikkaa. (STM) Ei kommenttia

24. Turvataan Nollalinjan puhelin- ja chat-palvelun riittävä rahoitus. (STM) Kannatettavaa, jos Nollalinja korjaa toimintansa tasa-arvoa: tällä hetkellä Nollalinja auttaa kaikkia lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneita, mutta nettisivujensa mukaan muun kuin lähisuhdeväkivallan kohdalla se auttaa vain naisia. Tämän on ensin muututtava

25. Lasten seksuaaliväkivaltaa tutkivia ja lapselle tukea antavien Barnahus yksiköiden taustalla oleva laki päivitetään. (STM) Ei kommenttia

26. Laaditaan uhripoliittinen toimenpideohjelma, jonka tavoitteena on turvata uhrien tukipalveluiden rahoitus ja parantaa rikoksen uhrien asemaa rikosoikeudellisissa menettelyissä. (OM) Ei kommenttia

27. Lisätään tietoisuutta kunniaan liittyvän väkivallan teemoista nuorille ja nuorten kanssa toimiville tahoille huomioiden erityisesti miesten ja poikien rooli. (STM) Ei kommenttia

28. Toteutetaan webinaari ja tukimateriaali sukupuolesta rikoksen koventa misperusteena (OM) Emme usko naisvihaan ilmiönä emmekä näinollen pidä tätä tarpeellisena, jos materiaalin näkökulma on jälleen naisissa. Yhteiskunnassa on paljon enemmän miesvihaa kuin naisvihaa ja välinpitämättömyys miehiä kohtaan on suorastaan valtavaa.

29. Lastensuojelulainsäädännön uudistamisen yhteydessä valmistellaan säädösmuutokset, joilla voidaan puuttua nykyistä tehokkaammin lasten luvattomiin poissaoloihin sijaishuoltopaikoistaan ja siten vähentää luvat tomien poissaolojen aikana mahdollisesti tapahtuvaa lasten kaltoinkohtelua ja hyväksikäyttöä. (STM) Tämä on kannatettavaa

30. Laajennetun lähestymiskiellon sähköisen valvonnan toimivuutta seurataan sekä arvioidaan tarve ja mahdollisuudet kehittää sähköistä valvontaa ja laajentaa sen käyttöalaa lähestymiskiellon noudattamisen valvonnassa. Lisäksi seurataan asiaan liittyvien resurssien riittävyyttä. (OM) Tämä on kannatettavaa

31. Selvitetään tarve pakottavan kontrollin kriminalisoinnille. (OM) Tämä on kannatettavaa

Ehdotamme lisätoimenpiteitä:

+Selvitetään perättömistä raiskausilmiannoista annettujen rangaistusten taso ja muutostarpeet. (OM)

+Selvitetään sukupuolen vaikutus rikostuomioihin. (OM)

6. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen Euroopan unionissa ja kansainvälisessä toiminnassa

Esityksessä ei nähdä tasa-arvo-ongelmaa siinä, että naisten ja tyttöjen asema on yksi kehityspolitiikan sekä kansainvälisten yhteyksien painopisteistä, mutta miehiä ei edes mainita. Silmien ummistaminen miehiin ja poikiin kohdistuvilta ongelmilta kansainvälisesti ei ole yhtään hyväksyttävämpää kuin kansallisestikaan.

Esityksessä myös kerrotaan Suomen olevan sitoutunut lukuisiin kansainvälisiin sopimuksiin sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi. Näkemyksemme mukaan viitatuilla sopimuksilla ei edistetä tasa-arvoa, vaan naisten ja tyttöjen asemaa.

Esityksessä väitetään, että ”Sukupuolten tasa-arvon, naisten ja tyttöjen oikeuksien sekä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien vastustus on kasvanut EU:ssa ja globaalisti”. Uskomme, että tasa-arvon vastustus ei ole lisääntynyt; sitä vain halutaan nykyisin muillekin kuin naisille ja tytöille. Näinollen peräänkuulutamme todellista tasa-arvoa Suomen ihmisoikeuspoliittiseen linjaan nais- ja tyttöpainotusten sijaan. Esimerkiksi konflikteissa ja sodissa eivät kärsi erityisesti naiset, niin kuin esityksessä väitetään – niissä kärsivät ja kuolevat usein ja aivan erityisesti miehet.

Esityksen mukaan ”Euroopan tasa-arvoinstituutin EIGE:n tiedon tuotannon ja asiantuntemuksen hyödyntäminen ja tukeminen on tärkeää tietopohjaisen päätöksenteon varmistamiseksi”. MTA pitää EIGE:n tiedon tuotantoa naisasia-aktivistisena, epätasa-arvoisena ja haitallisena. EIGE keskittyy vain naisiin ja tyttöihin, miesten ja poikien asiat eivät tosiasiallisesti näy eivätkä kuulu EIGE:n toiminnassa ollenkaan.  EIGE tulisi tasa-arvon vastaisena yksikkönä lakkauttaa tai vähintäänkin alistaa täysremonttiin.

Esityksen mukaan ”Suomi jakaa vuonna 2025 viidennen kerran kansainvälisen tasa-arvopalkinnon (IGEP)”. Tässäkin fokus on naisissa ja tytöissä – palkintoahan ei voida edes jakaa miesten tai poikien haasteiden korjaamiseen – palkinnon voi saada ainoastaan naisten tai tyttöjen haasteiden korjaamiseen.

Tasa-arvopalkinnon kanssa yhtä irvokasta tasa-arvoa esityksessa edustaa Ukrainan sodan yhteydessä seuraava maininta: ”Sota ja konfliktit vaikuttavat usein voimakkaasti naisiin, tyttöihin ja haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin”. Jo pelkästään kuolonuhrien sukupuolijakauman perusteella voidaan varsin selkeästi todeta, että sota vaikuttaa negatiivisesti selkeästi enemmän miehiin kuin naisiin.

Esityksen mukaan ”Suomi jatkaa poliittista ja taloudellista tukeaan UN Womenin työlle”. Järjestö saattaa jossakin tehdä tarpeellistakin työtä, mutta sukupuolten tasa-arvoisen kohtelun kannalta järjestön puhdas nais- ja tyttöpainotus on erittäin ongelmallinen.

Toimenpiteet:

32. Suomi edistää EU:ssa pitkäjänteisesti sukupuolten tasa-arvoa, mukaan lukien EU:n tasa-arvostrategiaa ja sen vaikuttavaa toimeenpanoa. Suomi tukee sekä EU:n tasa-arvon erityistoimia että sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista unionin eri politiikka-alueilla. Suomi osallistuu sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen ja sukupuolitietoisen budjetoinnin toimeenpanon kehittämiseen EU:ssa. (VNK, STM ja kaikki ministeriöt). Tasa-arvoinstituutti EIGE:n ja EU:n tasa-arvotoimet ovat puhdasta naisasian ajamista. Suomen olisi syytä olla aloitteellinen toiminnan painopisteen siirtämiseksi naisasiasta sukupuolten tasa-arvoon

33. Valmistellaan ja jaetaan kansainvälinen tasa-arvopalkinto (IGEP) toimijalle, joka on edistänyt sukupuolten tasa-arvoa kansainvälisesti merkittä vällä tavalla. (STM, VNK, UM) Tämä toimenpide tukee jo palkinnon perusteissa mainittua epätasa-arvoista lähtökohtaa, eli sitä, että vain naisten haasteiden korjaaminen on mahdollista palkita. Tämä palkinto on tasa-arvoa heikentävänä lakkautettava

34. Naton gender- toiminta huomioidaan NATO-integraatioprosessissa. Naton gender toiminta sisältää mm. sukupuolivaikutusten arviointia operaatioissa, sukupuolinäkökulmien huomioimista kriiseihin varautumisessa ja terrorismin vastaisessa työssä, toiminnan suunnittelua henkilöstössä olevat eri sukupuolet huomioivaksi. (PLM) Kun eri sukupuolet halutaan ottaa huomioon kuvatunlaisesti, on suorastaan käsittämätöntä, että NATO-Suomessa vain miehet velvoitetaan varusmiespalvelukseen. Suomalaisessa tasa-arvossa naiset saavat valita, miehet velvoitetaan. Tämä on epätasa-arvoisena muutettava

35. Hallitus edistää sukupuolten tasa-arvoa, naisten ja tyttöjen oikeuksia sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja -oikeuksien toteutumista UNFPA:lle ja UN Womenille suunnatun taloudellisen ja poliittisen tuen kautta, ja läpi YK-järjestelmän varmistamalla tasa-arvonäkökulmien huomioon ottamisen tuettavien järjestöjen strategisissa suunnitelmissa. (UM) On epätasa-arvoista, että naisten ja tyttöjen  oikeuksia edistetään, mutta miesten oikeuksia ei edes mainita. Esimerkiksi Suomessa naisilla on jo nyt miehiä enemmän oikeuksia, kun heillä on oikeus olla osallistumatta varusmies- tai siviilipalvelukseen. Sukupuolten tasa-arvon näkökulma on tässä vähintäänkin outo.

36. Hallitus sisällyttää sukupuolinäkökulman läpileikkaavasti tukeen Ukrainalle ja Ukrainan jälleenrakennukselle. (UM) On vaikea ymmärtää, mihin sukupuolinäkökulmaa tarvitaan Ukrainan tukemisessa ja jälleenrakentamisessa. Pelkäämme, että tässäkin tarkoitetaan etujen ajamista naisille ja miesten - vielä elävien ja jo kuolleiden - täydellistä unohtamista

37. Hallitus ottaa sukupuolten tasa-arvon läpileikkaavasti huomioon ETYJ puheenjohtajuuskaudella 2025, ml. tasa-arvoasioiden erityisedustajan nimeäminen ja tasa-arvokonferenssin järjestäminen. (UM) Tämäkin tarkoittanee naisasian, ei tasa-arvon sisällyttämistä

37 United Nations Population Fund (UNFPA) 33 HALLITUKSEN TASA-ARVO-OHJELMA 2024-2027, LUONNOS Ei kommenttia

38. Hallitus edistää sukupuolten tasa-arvoa YK:n turvallisuusneuvoston jäsenyyteen tähtäävässä kampanjassa. (UM) Ei kommenttia

7. Institutionaaliset rakenteet

Esityksessä sanotaan, että ”Kaikki ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Ketään ei saa syrjiä heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä”. Siihen nähden on outoa, että esityksen joka osiossa naisille ja tytöille ylläpidetään tai suunnitellaan erityiskohtelua, kun taas miehet ja pojat unohdetaan ja heitä pidetään lähinnä resurssina. Asevelvollisuus on tästä hyvä esimerkki – miehet ovat velvollisia, naisille suunnitellaan pakollista kutsuntapäivää ja heitä houkutellaan vapaaehtoiseen palvelukseen. Hallitus näyttää olevan sitä mieltä, että 20000 miestä velvoitettuna ja 2000 vapaaehtoista naista edustaa sukupuolten tasa-arvoa. Listayhtiöiden johtoryhmissä puolestaan hallituksen mielestä tasa-arvo ei toteudu edes 37%:n naisosuudella. Ristiriitaista ja feminististä.

Suomen kaltaisissa valtioissa naiserityiset toimet antavat naisille kohtuutonta etua miehiin nähden. Suomessa on ryhdyttävä toimiin naisten erityisaseman purkamiseksi. Kansallisia toimia voisivat aluksi olla naisjärjestöjen valtionavun lakkautus ja naisten poliittisen toiminnan tukemisen lopettaminen puoluetuesta.

Poliisin monimuotoisen rekrytoinnin edistäminen tarkoittanee naisten alhaisempien fyysisten pääsyvaatimusten tason käytön jatkamista ja kukaties laajentamista nykyisestään poliisi-AMK:n pääsykokeissa. Tämä on ehdottamasti sukupuolten tasa-arvon vastaista – esimerkiksi fyysisesti heikot miehet kärsivät naisten kustannuksella.

Esityksessä kuukautisköyhyydestä kerrotaan, että ”Erityisesti matalan tulotason talouksissa, joissa on useita menstruoivia, voidaan kärsiä kuukautisköyhyydestä”. Huomautamme, että instituutiossa nimeltä puolustusvoimat asevelvollisuuttaan suorittavat varusmenstruoimattomat kärsivät varusmiesköyhyydesta, koska palvelustyöstä ei makseta palkkaa.

Koska esityksessä tasa-arvo nähdään laajalti myös yhtä suurina miesten ja naisten lukumäärinä eri organisaatioissa (pl. varusmiespalvelus), on syytä tarkastella tästä näkökulmasta myös sukupuolten tasa-arvon viranomaistoimintaa ja aivan erityisesti Sosiaali- ja terveysministeriön Työ- ja tasa-arvo-osaston Tasa-arvoyksikön henkilöstön kokoonpanoa. Kun viranomaisyksikön kahdeksastatoista työntekijästä 17 on naisia, voidaan todeta, että sukupuolten tasa-arvo Suomessa on puhdasta naisten tasa-arvoa.

Toimenpiteet:

39. Käynnistetään tasa-arvolain toimivuutta koskeva selvitys suunnitellun tasa-arvolain uudistamisen pohjaksi. Tasa-arvolain uudistaminen on paikallaan – naisten erityisasema laissa on aikansa elänyt ja se on syytä poistaa

40. Otetaan huomioon sukupuolinäkökulma perus- ja ihmisoikeusohjelman valmistelussa ja toteutuksessa. (OM) Perus- ja ihmisoikeudet kuuluvat kaikille sukupuolesta riippumatta, joten sukupuolinäkökulma ei ole relevantti

41. Edistetään naisten hakeutumista vapaaehtoiseen asepalvelukseen eri toimenpitein. Tavoitteena on kasvattaa vapaaehtoiseen palvelukseen hakeutuvien naisten määrää 2 000:een vaalikauden lopussa. (PLM) Naisten houkuttelu ja miesten velvoittaminen ei ole tasa-arvoista. Ase- ja siviilipalveluksesta on tehtävä aidosti tasa-arvoinen esimerkiksi Norjan tai Ruotsin esimerkin mukaisesti

42. Poliisin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä jatketaan suunnitelmallisesti: Ohjeet häirintätilanteisiin ja epäasialliseen kohteluun puuttumiseen päivitetään; Monimuotoista rekrytointia edistetään; Naisten johtotehtäviin etenemistä tuetaan. (SM) Monimuotoinen rekrytointi ei saa tarkoittaa sitä, että poliisi-AMK:n naisten fyysisten pääsykokeiden alempien rajojen käyttöä jatketaan, saati laajennetaan. Sukupuoleen perustuva johtotehtäviin ohjaaminen ei ole hyväksyttävää – osaaminen ja kyvyt eivät saa jäädä sukupuolen varjoon

43. STM teetti kesällä 2024 selvityksen syntyvyyteen vaikuttavista tekijöistä ja keinoista kohentaa syntyvyyttä. Selvityksen pohjalta STM:n asettama työryhmä laatii hallituksen puoliväliriiheen mennessä ehdotuksen väestöpoliittiseksi ohjelmaksi. Se sisältää toimenpide-ehdotuksia, jotka tukevat yksilöitä toivomansa lapsiluvun saavuttamisessa. Ohjelman toimia arvioidaan myös tasa-arvonäkökulmasta. (STM; VM, VNK) Syntyvyyden alhaisuuteen vaikuttaa osaltaan poikien ja miesten syrjäytyminen. Sen selättäminen on tavoiteltavaa

44. Lasketaan kuukautissuojien, inkontinenssisuojien sekä lasten vaippojen arvonlisäverotusta 24 prosentista 14 prosenttiin. (VM) Ei kommenttia

Toimenpiteet:

45 a. Hallitus huomioi sukupuolten tasa-arvon edistämisen talousarvioprosesseissa. Ministeriöitä tuetaan talousarvioesitysten tasa-arvoyhteenvetojen laadullisessa kehittämisessä. (VM, STM) Jos tähän sisältyy sukupuolitietoinen budjetointi, on huomioitava rahan kohdistumisen lisäksi maksajien sukupuoli

b. Jokaisella ministeriöllä on toiminnallinen tasa-arvotyöryhmä ja –suunnitelma sekä näistä vastaava koordinaattori. Koordinaattorilla on käytettävissä työaikaa tasa-arvon edistämiseen. Tasa-arvoministeri ja hallinnon kehittämisestä vastaava ministerityöryhmä seuraavat valtavirtaistamista. (Kaikki ministeriöt) Tällaiset valtionhallinnon elimet eivät ole tähän saakka kyenneet edistämään todellista sukupuolten tasa-arvoa, joten näiden voi nytkin olettaa olevan turhia tai peräti haitallisia tasa-arvon kannalta

c. Ministeriöiden johdon osaamista tasa-arvotyön johtamisessa lisätään mm. koulutuksilla. Kaikki ministeriöiden työntekijät suorittavat e-Oppivassa olevan Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen - Miksi ja Miten -koulutuksen hallituskauden aikana. (Kaikki ministeriöt)  Ei kommenttia

d. Ministeriöt varmistavat sukupuolinäkökulman huomioinnin keskeisissä hankkeissaan ja uudistuksissaan; niissä tehdään sukupuolivaikutusten arviointeja, asetetaan tasa-arvotavoitteita ja seurataan tuloksia sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Hankkeissa lisätään tasa-arvo-osaamista mm. kouluttamalla avainhenkilöitä. Sukupuolivaikutuksista raportoidaan hankkeen normaalin raportoinnin yhteydessä. Miesten huomiointi on ollut toistaiseksi sukupuolivaikutusten arvioinneissa olematonta. Jos tämä ei korjaannu, toimet ovat lähinnä haitallisia tasa-arvolle